tiistai 9. syyskuuta 2008

Kameran kohtalo

Kuten aiemmin kirjoitin, suhteellisen uusi Canonin pokkarikamerani hajosi kesällä Bruggen reissulla yhtäkkiä aivan ilman mitään syytä. Otin kuvia täysin normaaleissa olosuhteissa Bruggen keskusaukiolla ja sitten yks kaks kamera ei enää ottanutkaan kuin mustia kuvia. Valikot toimivat, vanhoja kuvia pystyi selata, mutta uusissa kuvissa näkyi vain pelkkää kohinaa.

Pääsin vasta nyt Suomeen palattuani viemään kamerani huoltoon. Soitellessani sinne aamulla, kirpaisi kuulla, että mikäli optiikka on mennyt rikki, ja esim. kenno pitää vaihtaa, kameran korjaus voi maksaa n. 160 euroa. Puhelimeen vastannut nainen suositteli kuitenkin tuomaan kameran näytille, sillä vian paikallistaminen puhelimessa on tietenkin mahdotonta. Mietin, kannattaako koko härveliä viedä huoltoon, sillä tuolla hinnalla sitä en missään nimessä ala korjauttamaan, kun saan uuden ja viehkeämmillä tehoilla varustetun kameran samalla rahalla uutena kaupasta. Ei sillä, että olisi nyt todellakaan rahaa ostaa uutta kameraa, mutta kuitenkin...

Kun sitten saavuin JAS-Tekniikan huoltopisteeseen Helsinkiin, palvelutiskin mies kuunteli selitykseni, laittoi kameraan paristot ja painoi ON-nappulaa. Musta ruutu. Mies tutkiskeli hetken kameraa, napautti sitten objektiivia, katsoi uudelleen ja napautti vielä kerran. Ruutuun tuli kuva! Ilmeeni oli varmaan aika hölmistyneen epäuskoinen, mutisin vain, että en minä sitä uskaltanut alkaa koputtelemaan tai ravistelemaan... Kerroin, että olin huomannut kameran käyttäytyneen muutaman kerran samalla tavalla jo viime maaliskuussa, kun takuukin oli vielä voimassa - hetken aikaa ruutu saattoi olla mustana, eikä kuvia voinut ottaa, mutta vika korjaantui esim. sulkemalla kameran ja käynnistämällä sen uudelleen. En silloin tajunnut viedä kameraa huoltoon, koska en ajatellut kummallisen harmittoman oloisen sattumuksen olevan oire jostain todellisesta viasta. Huollon tyyppi oli sitä mieltä, että jokin osa optiikassa olisi jokatapauksessa vaihdettava, ja että se menisi jatketun takuun piikkiin. Katsotaan nyt, miten loppujen lopuksi käy, mutta en kyllä todellakaan ole valmis maksamaan reilun vuoden vanhan laitteen huollosta. Tällä hetkellä olen tyytyväinen huollon ja Canonin toimintaan, ja toivon, ettei minun täydy tämän tapauksen takia siirtyä jonkin muun kameravalmistajan tuotteisiin - aiemmat kokemukseni ovat olleet pelkästään positiivisia. Katsotaan nyt, mitä kameralleni kuuluu parin viikon kuluttua, ja miten uskoni palkitaan. :P

Ei kommentteja: