torstai 4. syyskuuta 2008

Seurauksia?

En tiedä mikä minuun on mennyt, mutta parin päivän ajan on asunnossamme vallinnut kummallinen kotityöintoilu. Olen siivonnut keittiönkaappeja, järjestänyt vaatekaappini, istuttanut kasveja, siivonnut terassin, puhdistanut vanhoja kukkaruukkuja ja tehnyt muita pieniä puhdetöitä, jotka ovat joskus muinoin jääneet roikkumaan. Samalla olen riemuinnut, kun olen tajunnut, että useimpia näistä hommista minun ei tarvitse tehdä esim. joulusiivojen yhteydessä tai muutenkaan pitkään aikaan!

Lisäksi olen ollut ahkera muillakin saroilla - olen maalannut akvarelleilla ja ruokavaliooni on kuulunut joka ilta kunnon kotiruokaa. Tosin pienillä belgialaisilla suklaavälipaloilla höystettynä.. ;)

Viime keväänä minulla ei ollut arkisin energiaa ryhtyä koulupäivän jälkeen tekemään kotitöitä enempää kuin on pakko ja harrastuspuolikin oli useimmiten koneen ääreen jumiutumista. Ruokailukin on ennen ollut vähän sitä mitä nyt on sattunut jaksamaan suuhunsa laittamaan, koska Micke on yleensä iltavuorossa ja joudun syömään yksinäni. Ehkä Belgiassa vietetty breikki omasta arjesta onkin salaa taustalla aiheuttanut jonkinlaisia vieroitusoireita kotitöistä? Toki tein kotitöitä aupairina ollessanikin, mutta toisten kodissa ne eivät tunnu samalla tavalla niin arkisilta ja niihin suhtautuu ihan erilailla. Asunto, jossa Belgiassa asuin, oli aina oikein siisti, mutta en kokenut, että siivouksesta otetaan perheessä kuitenkaan turhaa stressiä. Siivottiin, kun sille oli sopiva väli muiden hommien lomassa. Ehkä sama mentaliteetti on jollain tasolla tarttunut minuunkin - on mukavaa elää siistissä kodissa, mutta siivoushommia pitää tehdä silloin kun siltä tuntuu ja kun siihen on sopivasti aikaa. No, nyt on tuntunut siltä. On ollut kivaa tehdä kaikenlaista.

Olipa kotityöintoiluni syy mikä tahansa, olen tyytyväinen lopputuloksiin. Olen jo pitkään tiennyt, että stressinsietokykyni on tavattoman paljon parempi, kun kotona on siistiä, ja sitähän siivoilulla yleensä ajetaan takaa. :P Kun työpöytäni on puhdas ja valmis työntekoon, kaikki sujuu paljon helpommin. Kaaos ja epäjärjestys on punainen vaate - en pysty keskittymään kunnolla.

Ei kommentteja: